dimecres, 10 d’agost de 2016

Norte y Sur

La de vegades que Goodreads m'havia suggerit aquest llibres rondava ja el màxim permès per la meva paciència. "Que sí, home, que ja ho sé que creus que m'agradarà molt!" Total, que al final, li he fet cas.

I sí, m'ha agradat molt.

Abans de seguir i pels que recordin una versió televisiva: no és aquest "Norte y Sur". És aquest "Norte y Sur".

Elizabeth Gaskell retrata les diferències entre la societat de l'Anglaterra industrial i l'agricola del segle XIX i ho fa, com en general tot el gènere costumbrista de l'època victoriana, amb una precisió i una profusió de detalls que deixa extasiat qualsevol amant del període. Però és que a més, pot arribar a contentar tots aquells a qui Jane Austen se'ls faci bola. La història entre la protagonista, Margaret Hale, i el Sr. Thornton té una progressió molt ben calculada i res no passa perquè sí. La Margaret queda a anys llum de les noietes Austenianes (amb tot el meu respecte i admiració, perquè en sóc molt fan, de l'Austen) necessitades d'un marit a qualsevol preu.

El tractament ampli que dóna Gaskell als inicis del moviment sindical i les vagues dels treballadors de les fàbriques m'han semblat molt interessats i tan ben introduïts a la trama que en cap cas he tingut la sensació d'estar rebent massa informació quan, realment, te n'estan donant a cabassos.

Resumint, que al final hauré de donar la raó al Goodreads i fer més cas de les suggerències que em doni perquè com totes les encerti tant com aquesta, em pot fer passar molt bones estones.

Nota: He perseguit l'edició en paper d'aquesta novel·la per diverses llibreries. N'hi ha una altra, no recordo de quina editorial, que era de lletra massa petita pel que a mi m'agrada. Quan després de no trobar-la disponible al moment a cap d'elles, vaig voler encarregar-la, els gairebé 30 euros del preu em van fer decidir per la versió electrònica. Em penedeixo infinit, perquè és un llibre que m'ha encantat i voldria tenir en paper però com que cadascú té les seves manies, mai no em compro un llibre que ja m'hagi llegit. Els originals que tinc, m'agrada que siguin els que m'he llegit, no uns altres, així que a qui pugui servir l'avís, ja dic que crec que val la pena la inversió.

El llibre és: Norte y Sur. Gaskell, Elizabeth

2 comentaris:

  1. No l'he llegit, però després de la ressenya tinc ganes :) Mira el que vaig trobar fa poc: una sèries de cobertes no reals sobre novel·les escrites per dones al segle XIX. A mi m'encanten. http://sweettasteofbitterold.tumblr.com/post/54019948070

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ai per favor!!!! Que xules!!!!!!! Gràcies per compartir-les!

      Elimina